کروم سخت چیست ؟

10 / 10
از 1 کاربر

کروم فلزی سخت و براق به رنگ خاکستری است . قابلیت جلاپذیری و سختی قابل توجه از خصوصیات بارز آن است . کروم در 1875 درجه سانتیگراد ذوب شده و در مقابل زنگ زدگی، خوردگی شیمیایی و سایش بسیار مقاوم است . کروم سخت در مقابل گازها ، مواد قلیایی و نمک ها مقاوم است اما اسید سولفوریک و اسید کلریدریک و سایر اسیدهای هالوژن دار در تمام غلظت ها و در تمام درجه حرارت ها بر روی کروم تاثیر می گذارند .

روکش های کروم سخت تا 500 درجه سانتیگراد هیچ تغییری از نظر کدر شدن متحمل نمی شوند .

آبکاری کروم سخت می تواند با ایجاد سطحی سخت و بادوام و مقاوم در برابر خوردگی و سایش، مقاومت اجزای فلزی را برای استفاده موثرتر در ماشین الات و تجهیزات افزایش دهد.

می توان از آبکاری کروم سخت بدون تغییر در خصوصیات اجزای اصلی استفاده کرد و آن را در ضخامت دقیق و لازم برای یک کاربرد خاص رسوب کرد . همچنین به دلیل پایین بودن ضریب اصطکاک و انرژی سطحی و بالا بودن سختی آن تا حدود 70HRC مقاومت بسیار بالایی در مقابل سایش دارد و یکی از روش های مهم سخت کردن سطحی ، تعمیر ، بازیابی و بازسازی قطعات صنعتی است .

 

از جمله کاربردهای پوشش های کروم سخت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

انواع غلطک ها، شفت ها، سیلندرها و مارپیچ ها، لوله های مارپیچی اکستروژن ، چکش های پرس، قالب های صنعتی، قالب های کشش، پانچ های پرس، غلطک های شیشه، پیستون های پلانجری، صفحات قالب چرم، قالب MDF، قالب های ریخته گری دایکاست،قطعات پمپ، توربین، بازسازی سطحی میل لنگ های بزرگ موتورهای دیزلی و بنزینی و کمپرسورها، هیدرولیک های روغن و دیگر قطعات مورد استفاده در صنایع نساجی، پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع چاپ، صنایع هوایی، صنایع خودروسازی، صنایع دریایی و نظامی، PVC و صنایع پلاستیک، لاستیک، فولاد، صنایع سیمان، راه سازی و معادن

دلایل و اهداف استفاده از آبکاری کروم سخت در صنایع

یکی از دلایل و اهداف آبکاری کروم سخت به ایجاد ابعادی دلخواه برای قطعه مربوط میشود. در مواردی ممکن است قطعات تولید در صنایع مطابق با ابعادی از پیش تعیین شده تولید نشوند که از این رو با روش آبکاری کروم سخت میتوان به ترمیم و یا بازسازی آنها اقدام نمود. آبکاری کروم سخت بر خلاف کروم تزئینی که دامنه یک میکرومتر را در بر میگیرد از ضخامتی با دامنه ۲.۵ تا ۵۰۰ میکرومتر را در شامل میشود. همچنین آبکاری کروم سخت و پوشش کرومی به صورت مستقیم بر روی فلز پایه نشانده میشود اما در مقابل کروم  از نوع تزئینی تنها زیر لایه ای نیکل یا مس مورد استفاده قرار میگیرد. آبکاری کروم سخت به طور کلی قادر است تا مقاومت سایشی بسیار خوبی را ایجاد کند و به همین دلیل همواره مورد توجه صاحبان صنایع بوده است. همچنین همانطور که به آن اشاره نیز شد در بازسازی قطعات نیز کاربرد فراوانی دارد.

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :